Bokbloggsjalusi?

Alle mennesker er forskjellig, og har forskjellig smak uansett om man snakker om mateller mote.Det gjelder alle bloggere ogs naturligvis. Hver og en av oss har sin grunn til ha begynt blogge. Vi har alle vre egne interessefelt, noen liker bker og andre liker neglelakk.

Vi bloggere burde vreone big happy family. Og bokbloggere uansett plattform er en fin gjeng.Derfor er det med litt undring at jeg ser at noen sutrer om hva andre gjr, og at enkelte kommenterer hvordan andre regisserer innleggene sine.

Alle m f ha sin egen stil, sin egen mte gjre ting p uten at andre skal legge seg opp i det. Er det sjalusi som ligger bak? Redsel for konkurranse?

Det er ingen grunn til skape uvennskap fordiandre gjr ting annerledes, og det blir litt feil si at det ene er bedre enn det andre. Vi trenger ikke herme etter hverandre.Mangfoldet er jo nettopp det som gjr dette spennende!

14 kommentarer

Beathe

06.09.2012 kl.19:46

Flott innlegg Nina:-) Jeg er helt enig med deg, hver og en m f ha sin egen stil og legge opp innleggene sine p den mten de vil uten at noen trenger legge seg opp i det. Ikke godt si hva som ligger bak...og om det skal bli en konkurranse av det er jo dumt.

Grete

06.09.2012 kl.19:56

Hva ?? blir man kritisert for hvordan man regisserer innleggene sine ? Godt de ikke sjekker bloggene mine da hihi

Ninaforfatter

06.09.2012 kl.20:00

Beathe: Takk, Beathe. :-) Jeg bare mtte skrive dette... Leseglede, skriveglede og blogglyst - mangfoldet er herlig! Og viktig!

Ninaforfatter

06.09.2012 kl.20:07

Sirdalsrypa: Ja...
Bloggen din derimot, er til bli i godt humr av, Grete! :-)

Grete

06.09.2012 kl.20:25

hehe tusen takk Nina ;0)

Melusine

06.09.2012 kl.21:47

Bra innlegg! Helt enig med deg, det er ganske utrolig hva folk gidder bruke energi p!

Anette

06.09.2012 kl.23:16

h, s flott innlegg! Jeg har tenkt p akkurat det samme; i det siste har det vrt en del innlegg som har gjort meg bde oppgitt og lei. Livet er ikke en dans p roser og nettopp derfor har det vrt s godt forsvinne litt inn i bokbloggverdenen, f inspirasjon, leseglede og positivitet. Flge blogger fordi de p hver sin unike mte formidler sin lidenskap for bker og litteratur. Men n syns jeg det har blitt litt for mange innlegg med formaninger og kritikk. Nei, jeg sier som deg; JA til et mangfoldig og positivt fellesskap :) Klem fra Anette :)

Bokelskerinnen

07.09.2012 kl.00:55

Jeg blir litt trist nr jeg leser innlegget ditt, spesielt siden du bruker ord som "sjalusi" og "sutre". Det er sterke ord. Jeg er ikke enig med deg i at de siste innleggene som har vrt i bloggverdenen dreier seg om sjalusi eller sutring eller at enkelte er redde for konkurranse. Det er enkelte bloggere som har pekt p ting de er opptatt av og uenig i hvordan blir gjort, og jeg synes det er synd at dette blir oppfattet som "ondartet", og at det skal vre gjort av vond vilje. Personlig har jeg satt pris p meningsutvekslingene rundt disse tingene, det har gitt meg noe tenke p selv ogs.

Vi har alle ulik motivasjon nr vi blogger, noen liker f i gang diskusjoner om det vi driver med. Det synes jeg er sunt. Mangfoldet er viktig, men det ville vrt synd om vi ikke kunne ha diskutert ulike sider ved bokbloggingen. Hvis man selv ikke er interessert i slikt, kan man jo bare la vre klikke seg inn p de diskusjonene :) Jeg tror ogs det er viktig at man ikke tar slike ting personlig - det er ikke for skape uvennskap at bloggere tar opp slike ting.

Bokblogging fr mer og mer oppmerksomhet, ogs i media, og derfor tror jeg det er viktig at vi kan ta opp ting vi er opptatt av. Ting som omhandler det vi driver med. Det er synd om bloggere ikke skal kunne si hva de mener, fordi enkelte blir lei seg og oppfatter det som sutring og sjalusi.Det er mulig at jeg ikke flger s godt med, men jeg har ikke oppfattet det uvennskapet som visstnok skal ha oppsttt som flge av disse innleggene. Jeg synes det er bra at folk bruker energi p starte interessante diskusjoner. Jeg nsker meg mer av det, og ser veldig frem til bokbloggertreffet hvor vi blant annet skal ha et panel for diskutere ulike sider ved bokbloggingen. Da vil det komme folk som ikke er bokbloggere som ogs skal dele sin mening :)

Med andre ord

07.09.2012 kl.22:00

Kan ikke annet enn si meg fullstendig enig med deg! Bloggene vre er personlige og vi skriver og deler det vi selv fler er rett. Er ikke det fint, s lenge vi ikke skriver noe som srer eller skader andre? Veldig trist hvis bloggingen hos voksne mennesker skal bli et konkurransejag eller sjalusidrama. Slikt er det nok av i samfunnet ellers. La oss f ha bloggene vre i fred og kose oss med dem!

Et godt og modig innlegg!

Lines bibliotek

08.09.2012 kl.00:43

Jeg m bare si meg enig med Bokelskerinnen. Jeg synes det er trist at bokbloggere som nsker diskutere temaer de er opptatt av tolkes som sjalu eller sutrete bare fordi de mener noe om egen og andres blogging. Og det er slett ikke feil si at man synes det ene er bedre enn det andre. Sist jeg sjekket, levde vi heldigvis i et samfunn hvor ytringsfriheten ble ansett for vre et ubestridt gode, og sensur et tilsvarende onde. Dere kan nekte folk mene ting dere ikke liker p deres egen blogg, men ikke p andres. Og jeg synes det er bde usaklig og urettferdig knytte dette til personlige egenskaper hos andre bloggere.

Jeg synes ogs det er rart at man tenker bokblogg som noe annet enn virkelighetens verden, nr en blogg da vitterlig er et offentlig nettsted som alle norske lesere har anledning til lese og mene noe om. En bokblogg er en del av samfunnet, ikke en flukt fra virkeligheten. Nr man starter en bokblogg, signerer man ingen erklring om at man nsker vre en del av "one big happy family". Man sier seg ikke villig til vre enig i eller like det alle andre bokbloggere driver med. Ei heller "holde seg for god" til mene noe om det andre gjr.

Man er heller ikke et drlig menneske med tvilsomme motiver bare fordi man er engasjert og liker diskutere med andre. For min del er blogg en mte kommunisere med andre lesere p. Jeg anser min og andres blogg som en del av bde offentlighet og virkelighet, og regner andre bokbloggere som voksne og oppegende mennesker det gr an diskutere saklig med. Hvis dere ikke liker det, fr dere heller bare holde dere unna diskusjonene. De kommer ikke til forsvinne. Heldigvis.

Bjrg

09.09.2012 kl.23:22

Eg har fulgt med p - og delvis deltatt i - tre ulike strre diskusjonar den siste mnaden, s det kan hende at eg har gtt glipp av noko. Men eg synest det er svrt interessant med litt metadiskusjon rundt blogginga, bloggaren si rolle og refleksjonar rundt kva tankar folk gjer seg om temablogging, kommentarar i andre sine bloggar og mten ein sjlv skriv p.

Eg er heilt einig med deg i at det br vere rom for mangfald i mellom bokbloggarar. Men eg trur ikkje vi oppnr eit mangfald, ved legge lokk p diskusjonane og tankane rundt vr eigen aktivitet. Mangfald inneberer jo at vi er forskjellige, og det er vi. Vi har ulik motivasjon, ml og agenda bak blogginga vi driv med. Og det er nettopp dette som er mangfaldet. Viss ein ikkje skal kunne seie at dette tenker eg, dette er mitt ml og dette er min motivasjon, trur eg vi kveler oss sjlv. Det er imidlertid stor forskjell p seie at dette er mitt ml og min motivasjon, og p legge fringar for kva andre sine ml og motiv skal og br vere. Det frste trur eg det er viktig at vi reflekterer rundt. Det andre har eg enn til gode sj, blant bokbloggarar (men det kan jo hende eg har gtt glipp av noko her).

Eg skjnner ikkje kor dette med sjalusi, redsle for konkurranse og sutring kjem fr. Det er ei litt underleg anklage komme med, utan utdjupe vidare. Men n oppfatter eg som sagt diskusjonane rundt bokbloggane si rolle og aktivitet som eit veldig positivt innslag, og eg trur det er viktig reflektere rundt desse tinga.

Ninaforfatter

10.09.2012 kl.12:56

Alle: Tusen takk for lange og flotte innlegg! Beklager at det tok litt tid fr jeg fikk svart, men jeg har vrt p jobb og opptatt med andre ting.
Selvflgelig er det yttringsfrihet og folk kan si og mene akkurat det de vil, og diskutere det de vil. Det er ikke meg imot, jeg sitter stort sett tilbakelent og observerer, men nr jeg ser spirer av urettferdighet og nedrakking p andres mte gjre ting p da blir jeg provosert. Den store arenaen i dette opplegget befinner seg p Blogspot. Her p Blogg.no finnes det snart ikke bokbloggere igjen. Det er ikke jeg som er sjalu.
Etter ha sett en del av diskusjonene i det siste er det en flelse jeg sitter igjen med at enkelte helst skulle nske at de ikke hadde fullt s mange likesinnede rundt seg.
Det jeg mener er at det str ikke noe sted at det skal vre en fasit p hvordan man gjr ting p bloggen sin. Alle m f ha sin egen stil. Men nr noen mener at "det er best gjre snn, og man kan ikke gjre slik for det er for lettvint eller barnslig", da vil det jo vre det samme som sparke bein p de unge hpefulle som kommer bak. De vil jo f prestasjonsangst... Alle m f tid til finne den stilen man fler seg komfortabel med.
Forvrig, hun som sutret brukte ordet "sutre" selv, det er ikke noe jeg har funnet p. N husker ikke jeg lenger hva den bloggen het, for det er ikke en av de jeg pleier lese.
Noen av dere er virkelig flinke og har holdt p i mange r, har flotte opsett og leser massevis av bker. Jeg har funnet mange flotte bker p deres blogger. Men, setter man seg litt tilbake og betrakter diskusjonene som dukker opp og analyserer svarene, da ser dere ogs de flelsene som dukker opp

Bjrg

12.09.2012 kl.13:15

Eg synest framleis det er uriktig kalle desse diskusjonane for sjalusi og frykt for konkurranse. Du skriv:

"Men, setter man seg litt tilbake og betrakter diskusjonene som dukker opp og analyserer svarene, da ser dere ogs de flelsene som dukker opp"

Eg har sett meg ned og lese desse diskusjonane eg antek at du refererer til (det ville vore fint med lenker, her, slik at ein kunne sj etter om vi snakkar om det same). Og eg m innrmme at eg forstr ikkje kva du meiner med dette. I og med at du tillegg medbloggarane dine kjensler, som ikkje er eksplisitt uttalt i noko innlegg eg klarer finne, ville det vore fint om du kunne utdjupe og vore tydelegare p dette punktet. Viss ikkje blir det vanskeleg ta desse anklagene serist og diskutere dei.

Og eg skjnner ikkje med mi beste vilje, korfor det er s farleg ha litt diskusjon rundt det vi driv med. Mange av oss bruker jo mykje tid p blogge og d er det naturleg at vi og reflekterer rundt den aktiviteten vi gjer.

Det begynner bli mange bokbloggar rundt omkring, eg ser sjlv at det har vore ei enorm vekst det siste halvanna ret. Eg trur dei frraste har kapasitet til flgje med p alt og alle. Bokbloggarar som gruppe er mindre homogen og mindre einsarta, enn vi var for to-tre r sidan. Eg synest det er utruleg positivt at s mange tar seg tid til skrive om og formidle leseglede. Men med det at vi er mange, flgjer og at vi er ulike. Det betyr og at vi har ulik smak og ulike preferanser. Vi vel ulike bker og vi skriv p ulik mte. Eg prioriterer bort bloggar som stort sett skriv om sjangrar eg ikkje les, sjlv.

Du skriv sjlv om den bloggaren du kritiserer i innlegget ditt: "N husker ikke jeg lenger hva den bloggen het, for det er ikke en av de jeg pleier lese.", s det er jo tydeleg at du og er litt selektiv og ikkje rekk over alt i denne big-happy-familyen du sjlv etterlyser. Det er synd at du ikkje hugser kven det er du kritiserer, fordi eg sett pris p at det blir lenka til slike eksplisitte referanser. Men som du sjlv er inne p her, vi har ikkje kapasitet til f med oss alt alle skriv, nokon av oss.

Men tilbake til det med diskutere smak og preferanser, skrivestil og bloggemte. Eg synest det er viktig reflektere over det vi driv med, nr vi bruker mykje av fritida vr p skrive. Nr ein vel uttrykke seg gjennom bloggformatet, tar ein og eit steg ut i eit offentleg rom, internett. Ein melder seg inn i ein offentleg debatt, eit val kvar einskild bloggar br vere seg bevisst. Ein beveger seg over i eit rom kor ein fr tilbakemeldinger fr andre og kor ein dermed str i ein dialog med andre, med same interesser. Det er dette som gjer at bloggen bli kalla "sosiale medier".

Som bokbloggar fungerer ein som kritikar. Forlaga sender ut leseeksemplar av bker dei nsker blest om. Eg trur vi fr ei stadig viktigare rolle, som bokbloggarar, ei rolle vi br vere oss bevisst. Det er viktig at vi ikkje bare tar all tekst vi kjem over for god fisk og ukritisk roser alt vi les. Det er viktig at vi er kritiske til det vi fr i posten fr forlaga og det er viktig at vi har eit kristisk blikk p aktiviteten vi driv med. Det er fleire eksempler p salsuksessar som har ftt eit ordentleg boost gjennom bokbloggarar sine omtaler, Song for Eirabu av Kristine Tofte er kanskje det tydelegaste. Og om vi kikker til utlandet, ser vi korleis Fifty Shades-bkene gjennom bruk av sosiale medier har toppa alle bestselgjarrekordar. Som bokbloggar kan vi vere med p definere kva bker som blir solgt og ikkje.

Derfor meiner eg at det ikkje er noko gale i vere litt kritisk til vr eigen aktivitet og reflektere rundt det vi driv med. Snarare tvert imot. Eg trur det er veldig viktig, bde for bevare mangfoldet blant oss bokbloggarar men og for ta vare p integriteten vr. Eg har eit nske om vere ei seris stemme som bidrar til litteraturkritikk i eit nytt medium. Derfor er det og viktig for meg reflektere rundt desse tinga og delta i desse diskusjonane.

Ninaforfatter

17.09.2012 kl.13:04

Bjrg: Uansett tror jeg at jeg traff spikeren p hodet hos enkelte.
Jeg har sett flere innlegg, kommentert p to og sett at enkelte diskuterer i det vide og brede. Jeg har bare hatt dette ene innlegget og ble yeblikkelig linket inn i Linesbibliotek sitt debattinnlegg fr helga. Om jeg skal se p det som et kompliment eller uthenging har jeg ikke avgjort enn.
Hvis man overfrer denne diskusjonen til situasjonen med mobbing i skolen, s finner man fort ut hvem som tilhrer hvilken gruppe. Diskusjoner er vel og bra, men skulle nrmest utelukke de som gjr ting p sin mte blir ikke riktig.

Skriv en ny kommentar

hits